Neznám téměř nikoho, kdo by nepil kávu. Málokdo však ví, jaké to pro něho může mít důsledky. O vlivu kávy na naše zdraví se diskutuje odjakživa. Zatímco jedni ji odmítají, druzí ji považují za běžnou součást stavy, a někteří dokonce projevují závislost na kofeinu. V každém případě, pravidelné pití kávy vliv na naše tělo má, a poměrně značný – pozitivní i negativní.

Podle posledních průzkumů střídmé užívání tohoto nápoje přispívá k detoxikaci organismu; díky protizánětlivým účinkům chrání naše cévy i srdce. Ale jako v jiných případech, i tady všeho moc škodí; doporučované denní množství kávy je 300 mg, což jsou 4 až 6 šálků denně.

Co byste tedy měli mít na paměti, než pozvednete šálek kávy ke rtům:

  1. podporuje snížení hmotnosti?

Jestli pijete kávu bez cukru a smetany, může se stát pomocníkem v boji s vaší případnou nadváhou. Nemá totiž téměř žádnou energetickou hodnotu, zato účinně mírní chuť na sladké.

  1. povzbuzuje metabolismus?

Když si dáte kafíčko, častěji se vám bude chtít na velkou. Kofein totiž urychluje stahy ve střevech a váš metabolismus se zrychlí.

  1. vede k hnědnutí zubů?

Někteří mají obavy, že pití kávy mění odstín zubů. Mohlo by se to stát, ale museli byste vypít víc než 5 šálků kávy denně. Větší škody na vaší sklovině paradoxně nadělá např. černý čaj.

  1. způsobuje nakyslý dech?

Nakyslý kávový dech je důsledkem rozkládáním bakterií. Káva totiž zvyšuje kyselost v ústech. Proto je dobré dát si ke každému šálku sklenici vody.

  1. podporuje vysychání kůže?

Jelikož je káva výrazně močopudná a nutí váš organismus vylučovat více vody, vysušuje i vaši pleť. Pokud tedy pijete kávu pravidelně, měli byste také zvýšit denní příjem tekutin.

  1. má vliv na „řídnutí“ kostí?

Časté pití kávy může podporovat úbytek vápníku a „řídnutí“ kostí, protože kofein zpomaluje jeho vstřebávání.

  1. prospívá mozku?

Mírné pití kávy dokáže podle výzkumů snížit riziko Alzheimerovy choroby až o 20 %. Kofein totiž přispívá k udržení aktivních mozkových buněk.

Co se stane, když skončíte s konzumací cukru?

Chuť cukru je příjemná, návyková, uklidňující a propadnout jeho kouzlu je velmi snadné. Zdraví, obvodu pasu a vaší mysli to ale příliš neprospívá. Omezíte-li přítomnost cukru ve svém jídelníčku, získáte následující benefity:

  1. zpomalíte proces stárnutí

Při procesu zvaném glykace se cukr váže na kolagen v kůži a dalších částech těla. To způsobuje vznik zánětů a snižuje účinnost elastinu a kolagenu, které napomáhají k mladistvému vzhledu pokožky. V důsledku konzumace velkého množství cukru kůže vypadá mdle, suše a staře. Glykaci nelze úplně zastavit, ale dá se zpomalit eliminací cukru ve stravě.

  1. téměř jistě zhubnete

Studie provedená před několika lety prokázala, že osoby držící dietu s nízkým obsahem cukru spálily za den o 325 kalorií více než ti, kteří drželi dietu s nízkým obsahem tuku. Přílišná a dlouhodobá konzumace cukru způsobuje rezistenci na hormon inzulin, který je zodpovědný za ukládání tělesného tuku a zpomalování metabolismu. Cukr však neovlivňuje pouze inzulin, ale také leptin – hormon sytosti a hladu.

  1. zbavíte se závislosti na sladkém

Ne nadarmo bývá závislost na cukru přirovnávána ke kokainu. Po konzumaci sladkého jídla začne tělo uvolňovat neurotransmitery serotonin a beta-endorfin – „hormony dobré nálady“. A protože touží po pocitech štěstí znovu a znovu, vzniká začarovaný kruh. V prvních dnech bez cukru se mohou dostavit i abstinenční příznaky.

  1. zlepšíte svůj spánek

V důsledku prudkého poklesu krevního cukru před spaním začne tělo uvolňovat hormony, které regulují hladinu glukózy a stimulují aktivitu mozku, což kvalitnímu spánku neprospívá.

  1. budete méně nemocní

Nemoci jako astma, alergie, onemocnění srdce, a dokonce i rakovina jsou pravděpodobně zapříčiněny chronickými záněty v těle. Co způsobí, že si mozek nesprávně vyloží některé tělesné signály a spustí zánětlivé procesy, přestože neexistuje žádná hrozba? Např. špatná strava, bohatá na cukry. Po konzumaci bílého pečiva nebo sladké limonády uvolní tělo zánětlivé cytokiny. Naopak celozrnné výrobky jejich produkci snižují.

  1. zbavíte se výkyvů energie

Studie v UCLA přinesla zjištění, že krysy, jejichž strava byla chudá na tuky a bohatá na cukry a rafinovanou mouku, byly obéznější a méně ochotné spolupracovat za odměnu. U krys s vyváženým jídelníčkem to bylo naopak. Nemohlo by jít o důkaz, že cukr může i za naši lenost? Pokud vyměníte rychlé cukry za zdravé tuky a komplexní sacharidy, výkyvům energie se vyhnete.

  1. budete mít lepší náladu

Pokud si myslíte, že kyblík zmrzliny je zaručenou cestou k dobré náladě, jste na omylu. Existuje totiž silná vazba mezi vysokou konzumací cukru a rizikem deprese a schizofrenie. Cukr potlačuje aktivitu růstového hormonu BDNF, jehož nízká hladina je spojena s rizikem deprese a schizofrenie, a zároveň, jak už bylo zmíněno, způsobuje zánětlivé procesy, které mají neblahý vliv na imunitní systém a mozek.

Vynechejte všechny nevhodné zdroje cukru, čtěte etikety na potravinách a sledujte, jak pozitivně na to vaše tělo reaguje. Možná si brzy řeknete:

„Proč jsem to nezkusil/a dříve?“

 

vaha

Odměna za zdravý životní styl

Je to jednoduché. Vy se staráte o své zdraví a my se o vás méně bojíme.

Kdo se vyhýbá tabáku, ušetří nejen za každou krabičku cigaret, ale i za životní pojištění u Allianz.
A to je přece fér.

20% sleva a další výhody…

Málo sladím, šetřím peníze