Zloději v České republice ukradli jen za prvních deset měsíců t. r. 4274 osobních automobilů v hodnotě přes 600 mil. korun. O třetinu vozidel z tohoto počtu (1458) přišli majitelé v Praze. Ve Středočeském kraji bylo odcizeno 542 aut, v Libereckém 409, v Jihomoravském 347 a v Ústeckém 342. Nejméně se jich ztratilo v Karlovarském kraji (31).

Pro srovnání s loňským rokem, za první pololetí 2016 bylo u nás ukradeno 2721 aut, ve stejném období roku 2015 však 3357 vozidel. Jde tedy o 19% pokles. Hlavním cílem zlodějů aut jsou dlouhodobě vozy Škoda, zejména modely Octavia a Fabia. Z dalších značek se velké „přízni“ pobertů těší Volkswagen, Ford nebo Renault. Podle policie se nejvíc kradou auta, která jsou nejčastěji v provozu, a u nichž je proto i velká poptávka po náhradních dílech. A jelikož u nás došlo v posledních letech k zvýšení prodeje korejských a japonských vozů, lze předpokládat, že s tím, jak bude jejich park stárnout, vzroste i poptávka po náhradních dílech do nich, a tudíž i počet krádeží aut těchto značek.

Kromě nejrozšířenějších značek a modelů se předmětem zájmu zlodějů stávají i vozy s vyšší pořizovací cenou (nad 1 mil. korun). Jde např. o značky Land Rover, vyšší řady BMW, Audi či Mercedes. Tato auta jsou často kradena „na zakázku“ a mají směřovat mimo Českou republiku.

Zloději hřeší na slabé zabezpečení

Odcizení, ale také vykradení vozů zlodějům podle policie často usnadňují jejich majitelé. Zapomínají auta zamykat, ponechávají uvnitř lákavé předměty jako tašky, elektroniku nebo sportovní vybavení. Zápornou roli sehrává rovněž nízká úroveň zabezpečení – kromě klíčků s imobilizérem není řada aut nijak chráněna, příp. jen jednoduchým mechanickým zařízením, které zkušený zloděj snadno překoná. U běžných vozů, jež jsou však nejčastějším cílem zlodějů, není příliš časté ani použití systémů, které pomohou auto po krádeži dohledat. Přitom úspěšnost elektronického vyhledávání odcizených vozů činí dlouhodobě víc než 98 % a auto se majiteli vrátí průměrně do dvou hodin.

Majitelé podceňují havarijní pojištění

Ve srovnání s ostatními zeměmi EU je u nás také méně využíváno havarijní pojištění, které se na rozdíl od základního pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nevztahuje na škody způsobené jiným, ale na vlastní újmu, a to i v důsledku vandalismu, živelní události a odcizení celého vozidla nebo jeho části.

Spočítej si pojištěné vozu a ušetři