Jako studentík automobilní průmyslovky jsem zbožňoval četbu detektivních románů nejvýznamnějšího představitele tzv. americké drsné školy Raymonda Chandlera i suchý humor soukromého očka Philipa Marlowa. Jedno mě však iritovalo: hlavní hrdina snad v každém příběhu občas usedal do svého automobilu a po nastartování čekal, než se zahřeje motor. Jeho postup byl totiž v rozporu s tím, co jsme se učili ve škole.

Aby všechno dobře fungovalo, potřebuje to správnou „provozní teplotu“, což platí svým způsobem jak o lidech, tak především o strojích, tedy i o motoru vašeho automobilu. Ale pozor! Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Nechcete-li, aby motor vašeho auta, zvláště v zimě, příliš trpěl, musíte ho před každou cestou dostatečně zahřát. Nikoli však stáním na místě, ale raději šetrnou jízdou. Nic hrozného se samozřejmě nestane, když nastartujete těsně před tím, než začnete z karoserie odhrnovat napadaný sníh nebo čistit namrzlé čelní sklo (lépe je nelitovat padesátikoruny a pořídit si na ně ochrannou clonu). Nemělo by to však trvat dlouho – hleďte co nejdříve pomalu vyjet, protože při lehkém zatížení se motor mnohem rychleji ohřeje, a tudíž i méně opotřebovává.

Optimální teplota chladicí kapaliny, zajišťující správnou funkci, plný výkon a co nejmenší mechanické opotřebení, je kolem 90 °C.

Dlouhý chod na volnoběh studenému motoru škodí. Ztuhlý olej způsobuje větší kluzný odpor, a tedy i potřebu bohatší směsi vzduchu a paliva, což vede k vysoké spotřebě a vyššímu tření i opotřebení pohyblivých součástí motoru. Zato doporučovaná pomalá jízda navíc ohřeje také převodovku a rozvodovku, a to je neméně důležité.

Stejně tak byste se ale naopak měli vyvarovat nešetrného, rychlého zahřívání hnacího ústrojí vozu. Jeho součásti jsou totiž vyrobeny z různých materiálů s odlišnou tepelnou roztažností a prudké zvýšení teploty by je mohlo poškodit.

Není proto dobré vytáčet v této fázi motor nad polovinu max. otáček (u zážehového asi do 3000, u vznětového do 2000), raději ale méně.

Olejová náplň se v motoru ohřívá pomaleji než chladicí kapalina a ne všechny moderní vozy mají ukazatel teploty oleje. Počkejte tedy s větším zatěžováním ještě několik minut poté, co se ručička teploměru vodního média vyšplhá na doporučenou hodnotu.

„Lehkou nohu“ na plynu v době ohřívání váš motor odmění svou delší životností i spolehlivostí.

A to za chvíli trpělivosti v úvodu každé jízdy rozhodně stojí. Až tedy v mrazu budete vyrážet na cestu, myslete na to, že krátké zahřátí agregátu na volnoběh a jeho následné dohřátí pomalou jízdou je pro váš vůz i peněženku nejprospěšnější.

Mrkněte se, kolik ušetříte na pojistném na našem pojištění. Pokud budete potřebovat poradit, tak volejte 725 953 121

Spočítej si pojištěné vozu a ušetři