Dny se krátí, trávíme za volantem víc času v mlze, za šera nebo za úplné tmy a se sníženou viditelností, doprovázenou větší únavou, roste i riziko kolize se špatně viditelným chodcem nebo cyklistou, ale především se zvěří na silnici. Někdy srážce prostě nezabráníme, jindy se o to ale můžeme aspoň pokusit. Měli bychom při tom však postupovat tak, abychom nezpůsobili ještě horší nehodu.

Zejména na cestách vedoucích lesy a poli během západu slunce a v noci musíme s tímto nebezpečím počítat. Nižší rychlost a větší opatrnost zejména s ohledem na příp. pohyb u krajnice vozovky je jedním z možných řešení. Funguje však i opak – hluk od rychleji jedoucího auta zvíře odrazuje. Ať už jedeme jakkoli, se zvířetem na silnici se setkat můžeme, a tak jistě nebude na škodu pár univerzálních rad, jak se v takové situaci chovat.

 

Držme odstup od vozidel i okraje vozovky

Obecně pomůže udržování větší vzdálenosti od vozidla vpředu a ponechání si – v rámci možností daných charakterem silnice – větší mezery od kraje cesty. Budeme tak mít větší rozhled, neboť zvířectvo se rádo vydá na cestu hned za autem, které kolem něj projelo, a delší čas na reakci, pokud srna, divoké prase nebo jiné zvíře vběhne do cesty řidiči před námi. Odstup od kraje pak zvýší naši šanci, že se vyhneme zvířeti, které hodlá do silnice teprve vběhnout, nebo lépe reagovat ve chvíli, kdy se do ní vydává.

 

V každém případě, intuitivní a správnou reakcí je začít brzdit. Samozřejmě s vědomím, co se děje za námi, neboť s 30tunovým kamionem těsně za zádí může přijít náraz z opačné strany, než jsme čekali. Snížení rychlosti však vždy pomůže – buď střetu zcela zabránit, nebo zmírnit následky nárazu, příp. nám dá víc prostoru i v posledních chvílích bezpečně reagovat jinak.

Nezapomeňme na světla a klakson

Odborníci z německého ADAC varují před dvěma obvyklými chybami. Především zapínat nebo nechat v takové situaci zapnutá dálková světla je kardinální omyl. Oslnění reflektory dezorientaci vyplašeného tvora jen zesílí a zvíře obvykle zůstane stát na místě. Naopak na hluk reaguje úprkem, proto bychom měli nejen okamžitě brzdit a ztlumit dálkové světlomety, ale taky troubit. Tento postup nám umožní vyvarovat se naprosté většiny potenciálních střetů.

Může ovšem nastat situace, kdy už srážce nelze zabránit. I tehdy mnozí chybují. Důležité je nepanikařit a brzdit beze snahy vyhnout se např. do protisměru, kam není dostatečně vidět, nebo mimo silnici, kde nás může čekat pevná překážka. Srážka se zvířetem obvykle „jen” poničí auto, náraz do vozidla jedoucího v protisměru nebo do stromu může však mít fatální následky. Podle statistiky vzniká naprostá většina zranění posádky při nehodách způsobených lesní zvěří panickou reakcí řidiče, který věřil, že se nebohé srně vyhne obloukem.

 

I po nehodě reagujme rozvážně

Pokud přece jen k nehodě dojde, odstavme auto na krajnici či mimo silnici, zapněme výstražná světla, nasaďme si vestu, umístěme za vůz výstražný trojúhelník, a poté volejme policii či jinou pomoc, podle následků nehody. Česká policie někdy odmítne nehodu vyšetřit, i když by měla – kdy je například výrazně poškozeno auto, které vám nepatří. Nicméně pojišťovna by v případě, že policie byla kontaktována, avšak odmítla nehodu šetřit, měla pojistné plnění bez okolků vyplatit. 

pojišťovna Allianz kryje nejen srážku se zvěří, ale také srážku se zvířaty.

Spočítejte si ZDE

vozidlo-cb2